6 Ocak 2009 Salı

Çoçuk Kalbi

ÇOCUK KALBİ ( EDMONDO DE AMICS) – (80 Sayfa)

KİTAP İNCELEMESİ

KİTABIN OYLUMU : Kitap 26 cm boyunda,14 cm genişliğinde ve 32 sayfadır. Hacim ve kalınlık bakımından ilköğretim 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin yaşına ve gelişimine uygundur. Fakat 5.sınıflarda okuyabilir.

2) KİTABIN BASKISI : Kitap dayanıklı ve mat bir kağıda basılmıştır.

3) KİTABIN CİLTLENMESİ : Ciltleme telle yapıldığı için dayanıklıdır.

4) KİTABIN KAPAĞI : Kitabın kapağı kalın ve kaliteli bir kartondan yapılmıştır. Kapağın resmi canlı ve çekici değil tam tersi soluk renklerle boyanmıştır. Kapağın resmi konuyla alakalıdır. Kapaktaki yazılar siyah renkle yazılmıştır. Yazıların rengi resmin rengine göre daha uyumludur.
Kapağın en üstünde yazarın adı ve soyadı yazılmıştır. Bu yazının hemen altında daha büyük puntoyla yazılmış kitabın adı yer almıştır. Kapağın en altında yayınevinin adı yazılmıştır. Kitabın arka kapağında ise hikayeyi özetleyici yazı ve kitabın hangi yaş grubuna yazıldığı belirtilmiştir. Fakat kitabın kapağında kapak resmini yapan ressamla ilgili hiçbir bilgi yoktur.
Gömlek kapakta kitabı düzenleyen kişinin adına yayınevinin adına ve adresine yer verilmiştir.

5) YAZI ÖZELLİKLERİ : Sayfanın zemini beyaz renkte olup yazılar siyah renkte yazılmıştır. Yazıların büyüklüğü seviyeye uygun olup 18 puntodadır. M.E.B’ in önerdiği harfler tam anlamıyla kullanılmamıştır. (a,ğ,g,y) Yani bilgisayar harfleri kullanılmıştır. Bu da çocuğu harflerin yazılış şekilleri konusunda tereddüde düşürür

6) KİTABIN ADI : Kitabın adı kısa ve seviyeye uygundur.

B) RESİMSEL ÖZELLİKLER

Kitapta kapak hariç çok az resim bulunmaktadır. Üstelik iç sayfalardaki resimler siyah beyaz durumundadır. Bu da çocuğun kitabı severek okumamasına neden olmaktadır. Çocuğun kitabı okurken canı sıkılabilir kitabı okumaktan vazgeçebilir.

C) DİL VE ANLATIM ÖZELLİKLERİ

1) DİL ÖZELLİKLERİ : Kitapta anlatılan olayları 3. sınıfa giden bir öğrenci yazdığı için olaylara açık ve sade bir dil hakimdir. Yabancı kelimelere çok az yer verilmiştir. Kitaptaki olaylar İtalya da geçtiği için insan isimleri yabancı isimlerdir. Anlamı bilinmeyen kelimeler 3. Ve 4. Sınıf öğrencileri için azdır. Yöresel ağız ve argo sözcüklere yer verilmemiştir.
Kitaptaki tümcelerin birçoğu uzun tümcedir. Bu tümcelerdeki sözcük sayısı 10’u bile geçmektedir. Örneğin “iki kitapçı dükkanı çanta,kağıt ve defter satılan anne ve babalarla tıklım tıklım doluydu” ve “üç yıl süreyle aşağı-yukarı her gün geçtiğim yedi sınıf kapısının üzerine açıldığı o koskocaman odayı tekrar çok sevindim” tümceleri uzundur.

2) PLAN : Giriş bölümü 3. Sınıfa başlayan Enrico okulu ve öğretmenlerini tasvir etmiştir. Gelişme bölümünde Enrico başından geçen olayları anlatmıştır. Bu olaylar okuyucuya mesajlar vermektedir. Sonuç bölümünde ise Enrico ‘nun annesine yaptığı saygısızlıktan dolayı babasının nasihatleıi yazılmıştır.

3) KONU : Kitabın konusu İtalya da bir mahalle okulunda 3.sınıfı okuyan bir öğrencinin yazdığı bir yıllık okul hikayesidir.
Konu ilgi çekici bir biçimde sunulmamıştır. Konusu olsun,içeriği olsun eğitici ve düşündürücü bir kitaptır.

4) KİTABIN ÖZETİ : İtalya da bir mahalle okulunda 3.sınıfa yeni başlayan Enrico yeni öğretmeniyle tanışınca ilk başta hoşlanmaz. Eski öğretmeninin o güler yüzünü hatırladıkça üzülür fakat daha sonra yeni öğretmeninden hoşlanmaya başlar. Birgün Robetti adında bir çocuk okula giderken bir çocuğun atlı tramvay yolunda düştüğünü görür. Çocuğu kurtarırken kendi ayağı atlı tramvayın altında kalır. Bunu gören Enrico üzülür. Başka bir gün Enrico’nun sınıfına Calabriali bir öğrenci gelir. Öğretmen sınıfla kaynaşmasını sağlar.Uzaktan gelen bu öğrenciye iyi davranılmasını ister. Yine günün birinde annesi ve kız kardeşi ile yoksul bir kadına çamaşır götüren Enrico kapıyı açan kadını görür ve içeride sınıf arkadaşını görür. Babası olmayan crossi bütün zorluklara rağmen karanlık odada dersini yapmaya çalışır. Bu duruma üzülen Enrico’nun annesi para yardımında bulunur. Kitabın sonlarına doğru Enrico annesine saygısızlık yapar.Bu olaya üzülen anne ve babası Enrico’ya nasihatlarda bulunur.

5) KAVRAMLAR : Kitapta davranışların karşılandığı kavramlar okuyucuya doğru olarak verilmiştir.

D) İÇERİK ÖZELLİKLERİ

1) KONUNUN ANA DÜŞÜNCESİ : Etrafındaki öğrenci arkadaşlarına göre maddi bakımdan iyi durumda olan ve ailesi tarafından ilgi gören çocuğun bu ilgiye fazla layık olamaması.
Bu ana düşünce çocuğa doğrudan verilmemiştir. Hikayenin sonunda ana düşünce daha net verilmiştir.
Bu kitap bir çocuğun ailesine saygılı davranması gerektiğini,arkadaşlarına iyi davranmasını gerektiğini göstermiştir. Yardımlaşmanın önemi belirtilmiş ve önyargılı davranmamamız gerektiği belirtilmiştir.
Ayten TAŞDEMİR
3-A Sınıfı Öğretmeni

Okumuş olduğunuz kitabı kısaca hatırladıktan sonra sorularımıza geçebiliriz kitap kurtlarım benim. Sizin kitap okumayı çok sevdiğinizi ben zaten biliyorum ve bir kitabı daha başından sonuna kadar okuyup bitirdiğiniz için hepinizi tebrik ediyorum.”Okuduğum Kitaplar Listesi’ne”bu kitabı da eklemeyi unutmayın lütfen.

BUNLARA DİKKAT EDERSEN PUANINA 5 PUAN İLAVE EDİLİR! ETMEZSEN 5 PUAN DÜŞÜRÜLÜR!

1. Sınav esnasında hiç konuşma. 4. Harfleri kuralına uygun yaz.
2. Yazıların düzgün ve güzel olsun. 5. Öğretmenin açıklamalarını dikkatle dinle.
3. Noktalama işaretleri mutlaka kullanılsın. 6. Harfleri noktaların dışına taşırma.
KİTAPLA İLGİLİ SORULAR

Enrico, üçüncü sınıfta başka bir öğretmende okuyacağı için ne hissediyor?
…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………
Yeni öğretmenini ilk görünce sevmiyor. Daha sonraları öğretmeni Enrico’ya kendini nasıl sevdiriyor?

Cümle başı büyük harf olmalı, noktalama işaretlerini mutlaka kullan, harfleri okuyabileceğim şekilde düzgün yaz.)

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

Enrico’ya “kitapların senin silahın, sınıfın ise bölüğündür. Hiçbir zaman korkak bir asker olma” öğütlerinde bulunan kimdir?

Cümle başı büyük harf olmalı, noktalama işaretlerini mutlaka kullan, harfleri okuyabileceğim şekilde düzgün yaz.)

Bu öğütlerde bulunan;…………………………………………………………………………

Babası zengin ve kendisi de kibirli olan Karlo Nobis, Kömürcünün oğlu Betti’yi küçümseyerek; “senin baban bir dilenci parçası” diye bağırıyor. Bu sözlere çok üzülen Betti, olayı babasına anlatıyor. Ertesi gün Betti’nin babası okula gelerek durumu öğretmene anlatıyor. Çocuğunu sınıfa getiren Karlo’nun babası bu konuşmaları duyuyor. Duyduktan sonra nasıl davranıyor?
(Cümle başı büyük harf olmalı, noktalama işaretlerini mutlaka kullan, harfleri okuyabileceğim şekilde düzgün yaz. Eylem bildiren kelimeleri yazmayı sakın unutma)

Karlo’nun babası, bu sözleri duyunca, Betti’nin babasının elini sıkıyor ve…………………..

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

Yukarda anlatılan olaydan çıkardığın ders nedir?

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

Enrico, şık giyimli arkadaşı Votini ve onun babasıyla gezerken giyimi iyi olmayan bir çocuk gördüler.Gidip yanına oturdular.Arkadaşı Votini Enrico’ya potinlerini (ayakkabılarını), şapkasını ve saatini göstererek çocuğun dikkatini çekip onu kıskandırmaya ve kendisine baktırmaya çalıştı. Bu durumda giyimi iyi olmayan çocuk ne yaptı?

(Cümle başı büyük harf olmalı, noktalama işaretlerini mutlaka kullan, harfleri okuyabileceğim şekilde düzgün yaz. Eylem bildiren kelimeleri yazmayı sakın unutma)

Votini’nin yaptığı bu davranış karşısında çocuk;……………………..………………………..


Votini’nin babası, oğlunun yoksul çocuğa yaptıklarını görünce ona sertçe susmasını söyleyerek kulağına eğilip ona ne diyor?

Votini’nin babası oğlunun kulağına eğilerek ……….…………………………………………

…………… söyledi.

Votini, babasının söylediği bu sözleri duyunca ne yapıyor, ne hissediyor?
Votini, babasının bu sözlerini duyunca……………………………………………ve …………

…………………………………………………………………………….hissediyor.

Kasabadaki karnavalda çalışan sekiz yaşındaki palyaço çok çalışkan ve dürüst bir çocuktu. Hava soğuk olduğu için onu izlemeye çok az kişi gelirdi. Buna rağmen küçük palyaço herkesi eğlendirmek için uğraşıp duruyordu. Ama işler hiç iyi gitmiyordu.Küçük palyaçonun bu durumuna üzülen Enrico, ona yardım etmek, izleyicilerin sayısını artırmak için kiminle ve nasıl bir iş birliği yaptı? Bu iş birliği sonucunda ne oldu?

Enrico, sirki izlemeye gelenlerin sayısını artırmak için………………………….. ile iş birliği yaptı. …………………………… palyaçonun resmini yaptı, Enrico ise ……………………....

……………………………………………….. gazeteye gönderdiler. Bunun sonucunda, …….

…………………………………………………………………………………………………..

.…………………………………..……………………………………………………………..

Dokuzuncu soruda anlattığım olaydan dörder tane neden-sonuç, dörder tane de farklı düşünmeye yönelten ifade çıkar aşağıya yaz.
Neden-sonuç cümleleri:

………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………

Farklı Düşünmeye Yönelten İfadeler:
………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………….

Sıra arkadaşı Coretti, Enrico’nun defterini kirlettiğinde Coretti gülerek yanlışlıkla olduğunu söyledi. Enrico onun bu gülüşünü aldığı ödülden dolayı şımardığı anlamına geldiğini düşünerek ona kızdı ve kavga ettiler. Sonra Coretti, dışarı çıkınca Enrico’dan özür dileyerek barıştılar. Bu olayı Enrico, babasına anlattığında babası ona nasıl bir öğütte bulundu?

Enrico, olayı babasına anlattığında babası ona; ………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………..

söyledi.
Kitapta seni en çok etkileyen olayı ve sebebini düzgün cümlelerle anlatır mısın?

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

Enrico, yıl sonunda sınavların iyi geçtiğine sevinen öğretmenlerinin bu sevincini göstermek için yaptığı hangi şakayı ömrü boyunca unutamayacağını söylüyor?

Enrico,öğretmeninin yaptığı, …………………………………………………………………

…………………………………………………………şakayı ömrü boyunca unutmayacağını söylüyor.
BAŞARILAR DİLİYORUM.

Hiç yorum yok: